Tuesday, August 15. 2006
Microsoft laat iedereen spellen voor XP en Xbox ontwikkelen
Games Developer Conference 2006
Microsoft onthult XNA Framework en levert de eerste nieuwe XNA tools om innovatie in gaming te stimuleren
MS opent tevens Xbox Live Services: ontwikkelaars krijgen de vrijheid om de online beleving in games verder op gamers af te stemmen
Tegen de stroom van de oplopende ontwikkelingskosten , uitdijende teams en steeds complexere hardware in, heeft Microsoft vandaag een pre-release versie uitgebracht van de eerste XNA Studio-tools. Het bedrijf onthulde het XNA Framework voor deelnemers aan de Game Developers Conference in San Jose, Californië.Microsoft maakte ook bekend dat het bedrijf het Xbox Live Server Platform openstelt voor gameontwikkelaars en -uitgevers, zodat zij de Xbox Live-beleving in hun games kunnen innoveren en uitbreiden.
XNA Studio overwint uitdagingen van gameproductie
XNA Studio bestaat uit een set tools en technologieën die Microsoft aan het bouwen is waarmee het ontwikkelingsproces van games mede kan worden gestroomlijnd en geoptimaliseerd.
“Ontwikkelaars hebben een betere manier nodig om games te maken en het productieproces te beheren,? zegt Chris Satchell, algemeen directeur van de Game Developer Group bij Microsoft. “Met XNA Studio kunnen alle ontwikkelaars, van grote studio's tot en met de twee vrienden die vanuit hun garage of studentenkamer aan hun droom werken, op een nieuwe, efficiëntere manier games maken.?
XNA Build is de basis waaruit een studio gemakkelijk productieprocessen kan identificeren en talloze voordelen kan putten, variërend van incrementele content-builds tot en met assistentie bij het identificeren van ongebruikte of verloren geraakte content. Dankzij tools als XNA Build hoeven gameontwikkelaars minder tijd te spenderen aan het bouwen en onderhouden van de interne tool-infrastructuur en houden zij meer tijd over voor het creatieve proces.
“Creativiteit is de kern van het succes van Ubisoft. Al sinds het prilste begin van Xbox en nu met de Xbox 360 en binnenkort XNA heeft Microsoft ons uitstekende ontwikkeltools, ondersteuning en online services gegeven, naast de fantastische hardware,? zegt Martin Sevigny, directeur productietechnologie bij Ubisoft Entertainment. “Dankzij deze samenwerking kunnen onze ontwikkelaars zich concentreren op het creatieve deel in plaats van de beperkingen van het platform.?
XNA Framework vereenvoudigt gameontwikkeling op meerdere platforms
XNA Framework bevat een aangepaste implementatie van .NET Framework en nieuwe speciale bibliotheken voor gameontwikkeling waarmee ontwikkelaars makkelijker games voor meerdere platforms kunnen maken voor Windows en de Xbox 360 met de uiterst productieve programmeertaal C++. Met XNA Framework kunnen gameontwikkelaars profiteren van de mogelijkheid om bij het ontwikkelen van games voor meerdere platforms code en gameonderdelen te hergebruiken, zonder concessies te doen aan prestaties of flexibiliteit.
"We hebben de afgelopen vijftien jaar games geschreven als monolithische individuele codebases die uitdijden tot enorm complexe kolossen,? zegt Chris Butcher, hoofdontwikkelaar bij Bungie Studios. “Met C++ op de Xbox 360 kunnen we nieuwe programmeermodes bedenken, en kunnen we ons weer helemaal aan het creatieve proces wijden in plaats van te worstelen met code, en toch de real-time prestaties houden die we nodig hebben.?
“We waren er heel trots op een introductiepartner van Microsoft te zijn voor Xbox 360 Live Arcade, en tot nu toe zijn we heel blij met het succes ervan,? zegt James Gwertzman, directeur Business Development bij PopCap. “Alles dat het productieproces van geweldige games kan vereenvoudigen en de complexiteit van het ontwikkelen kan verminderen voor Windows en de Xbox 360, zullen wij met alle plezier ondersteunen.?
Xbox Live Services maken innovaties in games mogelijk
Naast XNA Studio heeft Microsoft vandaag steunt toegezegd voor de uitbreiding van de Xbox Live Services met het Live Server Platform (LSP). Via LSP kunnen ontwikkelaars hun eigen backend-servers maken naast Xbox Live. Ontwikkelaars krijgen rechtstreeks ervaring met deze nieuwe tools – die makkelijker beheer en een meer schaalbare technologie op Xbox Live bieden -- in de volgende Xbox Development Kit. Deze wordt in mei verwacht. De gamehit “Project Gotham Racing 3? van Microsoft Game Studios is een van de eerste voorbeelden van hoe deze services kunnen werken: tot 30.000 gamers kunnen moeiteloos andere racers in real-time zien gamen in Spectator Mode.Meer recent zijn in het adembenemende “Burnout: Revenge? van Electronic Arts de functies “Live Revenge? en “Save and Share? mogelijk gemaakt, door functionaliteit die nu via LSP wordt gedistribueerd.
Microsoft biedt ontwikkelaars en uitgevers door openstelling van het Xbox Live Server Platform de tools en omgevingen die ze nodig hebben om compleet nieuwe gamingbeleving te maken. Dat zijn de voordelen van een open platform voor innovatie én een stevig fundament voor de complete Xbox Live-service.Ontwikkelaars kunnen putten uit real-time XML-feeds om dingen als het weer, trainingsschema's of andere steeds veranderende informatie bij te houden. LSP kan ook worden gebruikt om het creëren van enorme MMO-werelden (Massive Multiplayer Online) te ondersteunen. Verder kan LSP dienen als kweekplatform voor gameontwikkelaars en Xbox Live om nieuwe server-gametechnologieën uit te testen en gezamenlijk te ontwikkelen.
Met XNA Studio, XNA Framework en Xbox Live Services biedt Microsoft een set van drie technologieën waarmee gameontwikkelaars de steeds hogere eisen van gamesproductie kunnen beheren, effectief producten kunnen leveren voor meerdere platforms en innovatieve belevingen kunnen maken voor hardcore gamers én gamers die maar af en toe spelen in deze snel groeiende online markt.
Bron: www.xbox.com/nl-NL/community/news/gdc2006.htm